Jednym z celów szczegółowych projektu „Obserwator rynku pracy regionu jeleniogórsko - legnickiego" jest ustalenie oczekiwań pracodawców odnośnie pożądanych kompetencji pracowniczych w wybranych zawodach.
Cel ten zostanie osiągnięty poprzez przygotowanie opisów czterech zawodów - technika ekonomisty, technika hotelarstwa, mechanika pojazdów samochodowych i fryzjera (z uwzględnieniem profilów poszukiwanych pracowników w odniesieniu do potrzeb rynku pracy i profilów absolwent/uczeń w odniesieniu do edukacji zawodowej).
Opisy zawodów opracowane zostaną na podstawie badań oraz na podstawie analizy dokumentacji zastanej.
Pragniemy spojrzeć na zawody z trzech perspektyw - pracodawcy zatrudniającego w wybranym zawodzie, pracownika oraz przedstawiciela szkoły kształcącej w zawodzie
Wśród wykorzystywanych w projekcie metod badawczych znalazły się:
- indywidualne wywiady pogłębione (dot. sytuacji w zawodach oraz dot. prognozowanych zmian w zawodach)
- obserwacje pracowników podczas wykonywania typowych czynności zawodowych,
- zogniskowane wywiady grupowe.
Konstrukcja opisów zawodów pozwoli na:
- lepszą weryfikację uzyskanych informacji (wypowiedź jednego respondenta weryfikuje wypowiedzi pozostałych),
- uchwycenie specyfiki oczekiwań pracodawcy wobec pracownika,
- precyzyjne określenie kompetencji niezbędnych do pracy w zawodzie / na stanowisku pracy
- stworzenie podstaw do dostosowywania ofert edukacyjnych do potrzeb rynku pracy
Po zakończeniu badań powstaną cztery nowe obrazy zawodów (szczegółowe opisy łączące informacje z tzw. źródeł wtórnych i badań z wykorzystaniem wywiadu), które będą Państwo mogli pobrać ze strony internetowej projektu.
31.12.2010
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z OPISAMI ZAWODÓW technika ekonomisty, technika hotelarstwa, mechanika pojazdów samochodowych i fryzjera, które powstały jako jedne z efektów realizacji projektu „Obserwator rynku pracy regionu jeleniogórsko – legnickiego”.
Mamy nadzieję, że wnioski z badań prowadzonych w ramach projektu, umożliwią placówkom kształcenia zawodowego zmodyfikowanie programów nauczania, dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy. Przeprowadzone analizy można wykorzystać w prowadzeniu polityki gospodarczej, regionalnej, edukacyjnej, szkoleniowej oraz w formułowaniu długoterminowych strategii rozwojowych w tych obszarach.
Opisy zawodów/Raport końcowy I (pobierz)