Podstawowym założeniem i celem analizy ogłoszeń prasowych jest obserwacja tendencji i zależności występujących na rynku pracy regionu jeleniogórsko - legnickiego poprzez analizę prasowych ofert pracy publikowanych w regionalnej prasie.
Analiza prasowych ofert pracy obejmowała będzie zestawienie ofert zebranych dla regionu jeleniogórsko - legnickiego i jego poszczególnych powiatów : m. Legnica, legnicki, lubiński, górowski, polkowicki, wołowski, głogowski, m. Jelenia Góra, jeleniogórski, bolesławiecki, lubański, kamiennogórski, jaworski, złotoryjski, lwówecki.
Do analizy, pozyskiwane będą głównie oferty pracy publikowane w Gazecie Wyborczej dodatek „Praca”. W przypadku zbyt małej ilości ofert pracy przewiduje się pozyskiwanie danych z innych źródeł takich jak:
- raporty zewnętrzne,
- internet (wybrane internetowe bazy ofert, wybrane strony regionalnych agencji pośrednictwa pracy itp.),
- pozostałe publikatory regionalne.
Opracowanie metodologii badania, narzędzi oraz zbiór i analiza danych obejmowała będzie okres
od stycznia 2009 r. do grudnia 2010 r.
Do zbioru, agregacji i analizy prasowych ofert pracy skonstruowane zostało narzędzie – baza prasowych ofert pracy (w formacie xls).
Konstrukcja bazy prasowych ofert pracy zawiera takie jednostki informacji jak:
- nazwa zawodu / stanowiska pracy,
- odpowiednik zawodu i specjalności, nadany zgodnie z KZIS bądź zgodnie z obraną klasyfikacją,
- kod zawodu nadany zgodnie z KZiS bądź zgodnie z obraną klasyfikacją,
- nr ewidencyjny oferty,
- dane identyfikujące ofertę: data publikacji oferty, miejscowość - miejsce pracy, dane firmy zgłaszającej zapotrzebowanie na pracownika,
- oczekiwane kompetencje zawodowe i ponadzawodowe, kwalifikacje.
Główną jednostką analizy (zmienną niezależną) jest liczba ofert pracy występujących w regionie jeleniogórsko - legnickim.
Pierwszym etapem analizy będzie zbiór i agregowanie danych wtórnych, tj. prasowych ofert pracy. Drugim etapem analizy będzie redukcja tożsamych, powtarzających się ofert pracy w każdym z monitorowanych źródeł.
Kolejnym etapem analizy będzie standaryzacja i agregacja prasowych ofert pracy do poszczególnych grup zawodów według przyjętej klasyfikacji.
Analiza danych wtórnych, przeprowadzona zostanie na poziomie grup wielkich oraz grup elementarnych KZiS.
Zagregowane dane będą analizowane pod kątem:
- liczby poszczególnych grup zawodowych, zawodów i specjalności występujących w regionie,
- liczby ofert pracy występujących w regionie,
- najczęściej poszukiwanych przez pracodawców pracowników określonych zawodów i specjalności,
- pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych (tj. wykształcenie, wiedza i kwalifikacje, umiejętności zawodowe),
- pożądanych przez pracodawców kompetencji ponadzawodowych (tj. kompetencje społeczne
Analiza prasowych ofert pracy zostanie przedstawiona w postaci raportów cząstkowych zawierających graficzną i tabelaryczną prezentację wyników badania oraz ich opis.