Podstawowym założeniem i celem analizy ogłoszeń prasowych jest obserwacja tendencji i zależności występujących na rynku pracy regionu jeleniogórsko - legnickiego poprzez analizę prasowych ofert pracy publikowanych w regionalnej prasie.

Analiza prasowych ofert pracy obejmowała będzie zestawienie ofert zebranych dla regionu jeleniogórsko - legnickiego i jego poszczególnych powiatów : m. Legnica, legnicki, lubiński, górowski, polkowicki, wołowski, głogowski, m. Jelenia Góra, jeleniogórski, bolesławiecki, lubański, kamiennogórski, jaworski, złotoryjski, lwówecki.

Do analizy, pozyskiwane będą głównie oferty pracy publikowane w Gazecie Wyborczej dodatek „Praca”. W przypadku zbyt małej ilości ofert pracy przewiduje się pozyskiwanie danych z innych źródeł takich jak:

  • raporty zewnętrzne,
  • internet (wybrane internetowe bazy ofert, wybrane strony regionalnych agencji pośrednictwa pracy itp.),
  • pozostałe publikatory regionalne.

Opracowanie metodologii badania, narzędzi oraz zbiór i analiza danych obejmowała będzie okres
od stycznia 2009 r. do grudnia 2010 r.

Do zbioru, agregacji i analizy prasowych ofert pracy skonstruowane zostało narzędzie – baza prasowych ofert pracy (w formacie  xls).
Konstrukcja bazy prasowych ofert pracy zawiera takie jednostki informacji jak:

  • nazwa zawodu / stanowiska pracy,
  • odpowiednik zawodu i specjalności, nadany zgodnie z KZIS bądź zgodnie z obraną klasyfikacją,
  • kod zawodu nadany zgodnie z KZiS bądź zgodnie z obraną klasyfikacją,
  • nr ewidencyjny oferty,
  • dane identyfikujące ofertę: data publikacji oferty, miejscowość - miejsce pracy, dane firmy zgłaszającej zapotrzebowanie na pracownika,
  • oczekiwane kompetencje zawodowe i ponadzawodowe, kwalifikacje.

Główną jednostką analizy (zmienną niezależną) jest liczba ofert pracy występujących w regionie jeleniogórsko - legnickim.

Pierwszym etapem analizy będzie zbiór i agregowanie danych wtórnych, tj. prasowych ofert pracy. Drugim etapem analizy będzie redukcja tożsamych, powtarzających się ofert pracy w każdym z monitorowanych źródeł.
Kolejnym etapem analizy będzie standaryzacja i agregacja prasowych ofert pracy do poszczególnych grup zawodów według przyjętej klasyfikacji.
Analiza danych wtórnych, przeprowadzona zostanie na poziomie grup wielkich oraz grup elementarnych KZiS.

Zagregowane dane będą analizowane pod kątem:

  • liczby poszczególnych grup zawodowych, zawodów i specjalności występujących w regionie,
  • liczby ofert pracy występujących w regionie,
  • najczęściej poszukiwanych przez pracodawców pracowników określonych zawodów i specjalności,
  • pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych (tj. wykształcenie, wiedza i kwalifikacje, umiejętności zawodowe),
  • pożądanych przez pracodawców kompetencji ponadzawodowych (tj.  kompetencje społeczne

Analiza prasowych ofert pracy zostanie przedstawiona w postaci raportów cząstkowych zawierających graficzną i tabelaryczną prezentację wyników badania oraz ich opis.

 

 

 
   
 
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego